Cookies hjälper oss att leverera våra tjänster. Genom att använda våra tjänster accepterar du vår användning av Cookies.

Stödlinjen för visselblåsning

TI Sveriges stödlinje erbjuder information och stöd till personer som vill veta mer om visselblåsning. Du kan komma i kontakt med oss via telefon eller säkert formulär. All kontakt du har med oss är konfidentiell och du kan även välja om du vill vara anonym. Du kan själv ta del av viss information via vår digitala informationsbank.

Vad vi kan hjälpa dig med:
TI Sveriges stödlinje erbjuder information och stöd till personer som vill veta mer om visselblåsning. Det vi kan hjälpa till med är information om:

✔️ visselblåsares rättigheter och skyldigheter i offentlig, privat och ideell sektor i Sverige, 
✔️ det skydd visselblåsare har enligt visselblåsarlagen, och 
✔️ vilka rapporteringskanaler som finns och hur du kan gå till väga för att visselblåsa.

Vad vi inte erbjuder: 
✖️ Vi erbjuder inte juridisk rådgivning. 
✖️ Vi ger inte rättslig hjälp i en pågående rättsprocess eller förhandlingar. 
✖️ Vi utreder eller efterforskar inte specifika fall. Vi handlägger och/eller vidarebefordrar inte visselblåsarärenden till berörd instans eller företräder en visselblåsare i kontakt med rättsväsendet, arbetsgivare eller myndigheter. 

Att tänka på när du kontaktar oss:
✔️ När du kontaktar oss via telefon eller formulär accepterar du våra villkor – villkoren hittar du här.
✔️ Dela endast med dig av generell information och undvik att uppge uppgifter som kan identifiera personer, platser, produkter, arbetsplatser eller organisationer som relaterar till din fråga.
✔️ Vi förvarar data och uppgifter du delar med dig av på ett säkert sätt som följer dataskyddsförordningen – läs mer under allmänna villkor.

Telefon: 010-101 40 50

Vår telefonlinje har öppet helgfria tisdagar kl. 11-13 och helgfria torsdagar kl. 12-14. Du är anonym, dvs vi ser inte telefonnumret du ringer från, när du ringer in.

Om du har tankar om telefonlinjens öppettider är du välkommen att höra av dig till info@transparency.se.

Du kan boka en telefontid utanför telefonlinjens öppettider. Tillgängliga telefontider uppdateras veckovis. Bokar du en telefontid ringer vi upp dig under din bokade tid, du måste därför lämna ett telefonnummer. Namnet du uppger i bokningen behöver dock inte vara ditt riktiga. Vill du vara helt anonym rekommenderar vi att du ringer under telefonlinjens öppettider eller skickar in din fråga via vårt säkra formulär. Här finns bokningsbara telefontider.

Säkert formulär

Du kan när som helst ställa en fråga via vårt säkra formulär på stodlinjen.transparency.se. Vi återkommer i normalfallet nästkommande arbetsdag. När du kontaktar oss via formulär kan du välja att vara anonym. När du skickar in formuläret får du ett 16-siffrigt referensnummer. För att följa din fråga på stodlinjen.transparency.se måste du uppge det 16-siffriga referensnumret vid inloggning. 

Följ oss

Vill du veta mera?